piątek, 19 grudnia 2014

Certyfikat rezydencji - zmiany od 04.01.2015r.

Certyfikat rezydencji - to dokument urzędowy, w którym zagraniczny organ podatkowy potwierdza rezydencję podatkową podatnika, tzn. miejsce siedziby danego podatnika dla celów podatkowych, gdzie podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. 

W związku ze zmianami jakie wprowadza ustawa z dnia 29.08.2014r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, również ten obszar nie został pominięty. Zgodnie z nowymi art. 41 ust 9a-9d (obowiązującym od dnia 04.01.2015r.) jeżeli miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji bez wskazanego okresu ważności - jest on ważny przez okres 12-stu kolejnych miesięcy (dotychczas był on ważny bezterminowo, do momentu zaistnienia zmiany w miejscu zamieszkania). Płatnik podatku zobowiązany jest go uwzględniać przy poborze podatku przez 12 miesięcy od dnia jego wydania.
Jeżeli w ciągu tych dwunastu miesięcy miejsce zamieszkania dla celów podatkowych ulegnie zmianie - podatnik jest zobowiązany niezwłocznie przedstawić nowy certyfikat rezydencji płatnikowi podatku. Niedopełnienie tego obowiązku w odpowiednim terminie może skutkować niepobraniem podatku przez płatnika, lub pobraniem go w nieodpowiedniej, niższej od należnej wysokości - odpowiedzialność za to ponosić będzie podatnik, a nie płatnik.
Jednakże jeżeli płatnik wiedział o zmianie adresu dla celów podatkowych, tzn. widoczna zmiana była na jakimkolwiek dokumencie np. otrzymanej fakturze lub podpisanej umowie (w okresie 12-stu kolejnych miesięcy od dnia wydania certyfikatu), a podatnik nie dopełnił swojego obowiązku, tzn. nie przedstawił nowego certyfikatu rezydencji - odpowiedzialność ponosi płatnik od dnia, w którym uzyskał on dokument przedstawiający zmienione dane.

W związku ze zmianami należy uważnie gromadzić dokumentację potrzebną przy realizacji transakcji (np. wypłata odsetek, zapłata za prawa autorskie, projekty wynalazcze, know-how itd.) z podmiotami będącymi rezydentami innych państw (rezydentami, tzn. posiadającymi nieograniczony obowiązek podatkowy w innym państwie). Certyfikat ze wskazaną datą ważności nie budzi wątpliwości, ale zmiana wchodząca w życie od 04.01.2015r. w sprawie certyfikatu bez terminu ważności nakazuje posiadanie nowego certyfikatu w okresie maksymalnie 12 miesięcy, chyba, że zaistnieje przesłanka, by płatnik otrzymał nowy certyfikat. Płatnik jest pod ochroną, gdy nie posiada bieżącego dokumentu i nie wiedział, że nastąpiła zmiana miejsca zamieszkania podatnika, a posiadając taką wiedzę, np. z otrzymanej faktury, to płatnik ponosi odpowiedzialność za nieodpowiednio pobrany podatek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz